Ocena dojrzałości szkolnej
Ocena dojrzałości szkolnej to pisemna opinia psychologa na temat tego, czy dziecko jest gotowe – emocjonalnie, intelektualnie, społecznie i fizycznie do pójścia do szkoły. Gotowość dziecka zależy od harmonijnego rozwoju we wszystkich tych strefach, a dba o to – poza wychowaniem rodzicielskim – podstawa programowa realizowana w przedszkolach.
W celu orzeczenia gotowości szkolnej dziecka psycholog bada jego:
- ogólny poziom intelektu,
- rozwój poznawczy,
- mowę,
- motorykę,
- percepcję wzrokową i słuchową,
- gotowość społeczną,
- kontrolę emocji.
Co się kryje pod tymi terminami?
Dojrzałość fizyczną i intelektualną dziecka rodzic może sam sprawdzić, obserwując jego wyniki i sposób wykonywania konkretnych zadań. Jednak w ocenie gotowości emocjonalnej i społecznej musi skorzystać z pomocy specjalisty. Ocenie podlegają m.in. samodzielność, zaradność dziecka, podejmowanie zadań, współdziałanie, łatwość nawiązywania kontaktów, ponoszenie odpowiedzialności. Wszystkie te cechy są kluczowe dla radzenia sobie w nowym środowisku szkolnym, osiąganiu sukcesów i radzeniu sobie z porażkami. Dojrzałość intelektualna i przejawiane talenty (np. artystyczne, sportowe) często nie idą w parze z dojrzałością emocjonalną i społeczną, dlatego one same nie mogą być wyznacznikiem gotowości szkolnej. Również porównywanie swojego dziecka z rówieśnikami nie zawsze da miarodajny i prawdziwy obraz dojrzałości dziecka, dlatego jeśli rodzic obserwuje jakieś niepokojące zachowania, jeśli nauczyciele sygnalizują trudności, to warto skonsultować się z pedagogiem lub psychologiem wyspecjalizowanym w ocenach diagnozach pedagogicznych.
Badanie gotowości szkolnej obejmuje rozmowę z rodzicami i dzieckiem, zapoznanie się z ewentualną dokumentacją medyczną czy opinią z przedszkola, jak również przeprowadzenie z dzieckiem testów.
Wykonanie oceny dojrzałości szkolnej pozwala nie tylko ocenić, czy dziecko może pójść do szkoły, ale również określić mocne i słabsze strony dziecka i dobrać najlepszy sposób wspomagania rozwoju. Warto skorzystać z niego przed wyborem szkoły.
Zgodnie z obowiązującym prawem (art. 16. ust.3 i 4. ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianami): jeżeli psycholog oceni, że dziecko nie jest gotowe do podjęcia obowiązku szkolnego, to na wniosek rodziców obowiązek ten można odroczyć na nie dłużej niż rok. Decyzje w tej sprawie podejmuje dyrektor szkoły podstawowej w obwodzie, w którym dziecko mieszka, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Jeśli w Krakowie są Państwo zainteresowani oceną dojrzałości szkolnej swojego dziecka, zapraszamy do kontaktu z naszym gabinetem.